Brexit

Per 31-12-2020 loopt de overgangsperiode af en zullen er - afhankelijk van een eventueel akkoord - een aantal zaken gaan veranderen m.b.t grensoverschrijdend goederenvervoer. Als exporteur of importeur bent u verantwoordelijk voor een correcte douane uitvoer of – invoer. De nieuwe regelgeving brengt extra werk met zich mee. Onderstaand treft u een overzicht aan op basis van de tot op heden bekende informatie vanuit de betrokken instanties.

Ter voorbereiding willen we u de volgende belangrijke vragen stellen:

  • Wie verzorgt de exportdocumenten in het land van vertrek?
  • Wie verzorgt de importdocumenten in het land van bestemming?
  • Heeft u samen met uw afnemer afspraken gemaakt over de leveringscondities?
  • Heeft u alle HS codes (goederencode) van uw producten in kaart gebracht?
  • Vermelden uw facturen de juist informatie die nodig zijn voor handel met een derde land?
  • Heeft u mogelijkheden tot het digitaal versturen van data?
  • Zijn uw goederen onderhevig aan een veterinair document?
  • Indien veterinair document vereist, bent u op de hoogte van de procedures?

Onderstaande stappen helpen u op weg:

EORI-nummer: Heeft u al een EORI-nummer aangevraagd bij de belastingdienst? U hebt dit nummer nodig voor al uw douanezaken. Daarnaast heeft u ook de EORI-nummers nodig van de bedrijven met wie u zaken doet. Het is verstandig om dit nummer nu al bij uw relaties op te vragen.

Om snel een EORI-nummer te valideren klik hier.

HS Codes: Deze wereldwijde goederencodes zijn verplicht om op de douanedocumenten en op de daarbij behorende verkoopfactuur te vermelden. Weet u niet welke HS Codes bij u van toepassing zijn? U kunt deze online opzoeken, navragen bij uw brancheorganisatie of opvragen bij uw toeleverancier. Wij vragen u deze codes nu al te vermelden, zodat we dit later eenvoudig kunnen controleren in ons systeem.

Om snel een HS code te controleren klik hier.

Digitale Order Entry: Orders die wij vanaf 01-01-2021 laden kunnen niet meer via e-mail worden opgegeven. Dit kan vanwege de uitgebreide en benodigde gegevens alleen nog digitaal. Wij bieden 2 opties: online via onze order entry website of via een EDI connectie, waarbij u de orders digitaal in ons systeem plaatst. U kunt eenvoudig een wachtwoord aanvragen voor onze order entry website en meteen aan de slag. Bij meerdere dagelijkse orders adviseren wij een EDI verbinding met ons aan te gaan. Voor meer informatie over beide opties kunt u een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Export of Import: Bent u van plan om goederen vanuit Europa naar het Verenigd Koninkrijk te transporteren of juist vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Europa te transporteren? Wie regelt de uitvoer en de inklaring als u de exporteur bent of wie regelt dit voor u als u de importeur bent? Wanneer u niet gevestigd bent in het land van laden, maar wel de uitvoer en eventueel het transport regelt, dan is het belangrijk dat u buitenlandse vertegenwoordiging inschakelt. Andersom moet u rekening houden met een partij die borg staat voor eventuele invoerheffingen als u niet gevestigd bent in het land van levering. Voor meer informatie hierover kunt u bijvoorbeeld de websites van de lokale belastingdienst en/of van de douane raadplegen.

Leveringscondities: Het vaststellen van de leveringscondities of incoterms is heel belangrijk. Hiermee worden de rechten en plichten van de exporteur en importeur bepaald (zie ook stap 4). Uw Kamer van Koophandel kan u hierover informeren en daarnaast zijn er diverse websites die veel informatie over dit onderwerp bevatten. Eventuele consequenties gekoppeld aan de leveringscondities/Incoterms zijn kunt u daar terug te vinden.

Locaties: De fysieke locaties van de douanegoederen zijn eveneens van belang. De douane heeft het recht om de goederen fysiek te inspecteren voordat men een uitvoerdocument verstrekt of voordat de inklaring is afgerond. Het is daarom van belang dat u er zeker van bent dat de desbetreffende douane-instantie deze fysieke locaties ook als zodanig erkent. Hiermee voorkomt u dat de zendingen voor inspectie eerst naar een douanelocatie getransporteerd moeten worden. In Nederland volstaat vermelding van deze locatie(s) op de douanevergunning (AEO) terwijl bijvoorbeeld in België voor iedere locatie een aparte vergunning moet worden aangevraagd (GLP/GLLP vergunning)

Directe vertegenwoordiging: indien u zelf geen douane-afdeling of declarant(en) in dienst heeft dan kunt u ervoor kiezen om een externe douane-expediteur in te huren die uw douanedocumenten regelt en garant staat voor eventuele import- en exportheffingen. Heeft u al een douane-expediteur? Wij kunnen u hierin faciliteren en dit met onze partners in Nederland, België, Duistland en het Verenigd Koninkrijk voor u verzorgen.

Verkoopfactuur: de douane stelt specifieke eisen m.b.t. de informatie op de verkoopfactuur. Deze verplichte informatie kunt u o.a. vinden op de website van de lokale belastingdienst. U heeft de originele verkoopfactuur nodig om een exportdocument op te maken en daarnaast dient deze originele verkoopfactuur te allen tijden de goederen (fysiek) te vergezellen (met de chauffeur mee).

Veterinair document: Indien u dierlijke producten wilt exporteren of importeren dan is een veterinaire keuring van toepassing. Op dit moment geldt dit al vanaf 01-01-2021 voor alle dierlijke producten vanaf het Verenigd Koninkrijk naar Europa. De exporteur dient voor vertrek op locatie een veterinair document op te laten maken. Ook in de havenplaats van binnenkomst moet de zending eerst geïnspecteerd worden op een keurpunt (BIP) alvorens naar de eindbestemming te mogen vertrekken. Veterinaire keuringen zijn alleen op afspraak en brengen extra kosten met zich mee. U dient hier uiteraard rekening mee te houden en het is daarom aan te raden om hierover duidelijke afspraken te maken met alle betrokken partijen, ook met de transporteur. Het is erg belangrijk dat u de eventuele (keurlocatie) vergunningen en (online) registratie voor uw bedrijf op tijd regelt. Meer informatie hierover vindt u op de website van de lokale voedselveiligheid autoriteit (in Nederland de NVWA).

En hoe zit het met transport van en naar Ierland en Noord-Ierland?

De republiek van Ierland behoort tot de Europese Unie en daarom is er geen EX-A uitvoerdocument (MRN) vereist voor goederen van of naar Ierland. Voorlopig is er een speciale regeling getroffen, zodat Noord-Ierland ook nog binnen de Europese douane-unie valt, ondanks dat Noord-Ierland onderdeel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk. Maar let op, omdat het wegvervoer het Verenigd Koninkrijk doorkruist, zullen zendingen tussen (Noord) Ierland en het Europese vaste land hoogst waarschijnlijk onder douanetoezicht worden vervoerd. Dit betekent concreet dat dan voor iedere zending van of naar (Noord) Ierland een zogenaamd T2 begeleidingsdocument moet worden opgemaakt. Ook hierin kunnen we faciliteren en werk uit handen nemen. Hiervoor is wel een machtiging vereist.

Indien u dierlijke producten wilt exporteren of importeren van of naar (Noord) Ierland is er wettelijk gezien vanaf 01-01-2021 een veterinair document nodig. De goederen verlaten officieel namelijk de EU (weliswaar tijdelijk) en komen de EU weer binnen waardoor keuring verplicht is.

Let wel, hierover is  - net zoals sommige andere zaken over de Brexit -  nog niets 100% zeker!

We kunnen ons voorstellen dat n.a.v. bovenstaande informatie vragen kunnen ontstaan. Om u te helpen en het voorbereidingsproces gestroomlijnd te houden ontvangen we uw vragen graag via onderstaande links. We streven ernaar om binnen 24 uur een reactie te geven:

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  - voor vragen m.b.t. de digitale koppeling inzake order opgave.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   - voor vragen m.b.t. machtiging directe vertegenwoordiging (douane-afwikkeling) door HSF Logistics.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.       - voor algemene vragen m.b.t. onze dienstverlening na 31-12-2020.

lean-and-green
ifs-food
brc-storage-distribution
voedsel-en-warenautoriteit